Delen

Veel voorkomende foutmeldingen synchroniseren boekhouding, grossiers en RDW koppelingen)

Op deze pagina vindt je de meest voorkomende foutmeldingen van de boekhoudpakketten, grossiers en rdw diensten. Krijg je een melding tijdens de synchronisatie naar de boekhouding dan vindt je hier de uitleg en oplossing vaak terug. Kom je er niet uit? Neem contact op met de servicedesk.

Exact foutmeldingen

Melding

Uitleg/oplossing

Forbidden bij aanmaken relatie

Uitleg: Internal id voor deze relatie komt niet overeen met het id van Exact. Naast het relatienummer krijgt elke klant ook een extra ID. Als deze niet meer synchroon zijn met de boekhouding dan geeft dit foutmeldingen.

Oplossing: Opnieuw authentificeren

Helpt dit niet dan kan de servicedesk de interne IDs wissen.


<message xml:lang="">Forbidden</message>

Uitleg: Internal id voor deze relatie komt niet overeen met het id van Exact.

Oplossing: Opnieuw authentificeren

Helpt dit niet:
Ander inlog account proberen met authenticatie.

Exporteren niet gelukt: Bestaat reeds:  [ factuur specifieke informatie ]

Uitleg: Meestal komt deze foutmelding voor wanneer het betreffende factuurnummer al bezit is in Exact. Exact staat dan niet toe dat er een nieuwe factuur aangemaakt mag worden met het gebruikte factuurnummer.

Oplossing:  Verifieer eerst in exact of het factuurnummer daadwerkelijk is gebruikt (voor een andere factuur) als dit het geval is dan zijn er een aantal mogelijkheden die hieronder besproken worden. 

Optie 1 (factuurnummer is geverifieerd in exact) : probeer het factuurnummer in Exact te wijzigen of te laten verwijderen (altijd in overleg met de boekhouder!) zodat het betreffende factuurnummer weer vrij komt.

Optie 2: Als het echt niet anders kan dan is het mogelijk om de wijziging in Autoflex door te voeren zet het ticket dan door naar de 2e lijn in overleg.

Mocht het gebruikte factuurnummer in Autoflex nog vrij zijn in Exact dan is er verder onderzoek nopdig eventueel in overleg met de 2e lijn.

http put 400

Uitleg: Autoflex kan geen verbinding meer krijgen met de administratie in Exact.

Oplossing: Vaak is Authenticatie de oplossing.
Ga naar Instellingen / Financieel, klik op AUTHENTICATIE.
Log in bij Exact en geef opnieuw toestemming dat Autoflex gegevens mag wijzigen.

Ook komt het voor dat de server van Exact tijdelijk niet bereikbaar is. De servicedesk van Exact kan hier meer over vertellen

Snelstart foutcodes

Melding

Uitleg/oplossing

The request is invalid.

Uitleg: Controleer de Logging via de instellingen. Hier staan vaak duidelijkere meldingen in zoals: Factuurdatum moet staan tussen 1900 en 2200.

BOE-0039
De boeking is niet in balans Bij een journaalpost moeten debet en credit in balans zijn

Uitleg: Er zijn meerdere oorzaken mogelijk.

  1. Er wordt op een order geboekt naar een grootboek maar met verschillende btw codes. Check Boekingsregels

  2. Er wordt iets verkocht aan een particulier in EU of buiten EU. Er is gekozen voor omzetgroep Export. terwijl de particulier de belastingen in het land van aanschaf, dus hier NL, gewoon moet betalen. De omzetgroep moet dus gewoon btw of marge zijn.
    BTW kan de particulier achteraf terug vragen zie ook Belastingdienst

BOE-0069
De opgegeven BTW is niet geldig Btwsoort is niet correct

Uitleg: Bij deze melding is er bijna altijd een mismatch tussen de grootboekrekening+btw code in Autoflex met de grootboekrekening+btw code in Snelstart.

Oplossing: Het issue is op te lossen door de boekingsregels van de betreffende factuur te bekijken en hierbij de weergegeven grootboekrekeningen+btw code te vergelijken tussen beide pakketten. Wanneer meerdere facturen deze foutmelding geven kunnen je zoeken naar het grootboekrekening+btw code dat overeenkomt.

Als de mismatch is gevonden dan is het een kwestie van het gelijkmaken van de instelling van de grootboekrekening+btw code tussen beide pakketten. 

Verander nooit zomaar instellingen in het rekenschema tussen Autoflex en Snelstart als je niet zeker weet wat de impact van de wijziging kan zijn. Raadpleeg bij twijfel altijd een senior collega of laat de klant met de boekhouder contact opnemen om te controleren of de betreffende wijziging doorgevoerd mag worden.

In sommige gevallen wordt er ook van uitgebreid journaliseren gebruikt gemaakt, dit kan gecontroleerd worden in de AF10  onder het kopje "admin" helpdesk. Wanneer uitgebreid journaliseren van toepassing is dan moeten ook de grootboekrekeningen+btw codes van de betreffende omzetgroep bekeken worden voor de velden voor / tegenrekening kostprijs / Inkoop t.b.v. BTW.

BOE-0080
bij deze klant is boeken op een omzetrekening EU niet toegestaan

Uitleg: Klant is bedrijf maar heeft geen btw nummer, of
Klant staat in boekhoudpakket als bedrijf maar in AF10 als particulier.
Oplossing: Klant op buitenland zetten en BTW nummer moet aanwezig zijn. Klant vergelijken in beide pakketten.

REL-XXXX
Het opgegeven nummer is geen geldig btw-nummer

Uitleg: Wanneer het BTW nummer in Autoflex correct is en hiervoor in de stamgegevens van de relatie een groen vinkje zichtbaar is kan het zijn dat je alsnog de melding bij het synchroniseren krijgt dat het BTW nummer niet juist is. 

De oorzaak van dit issue ligt in de landcode die Autoflex doorgeeft aan Snelstart. In een oudere Snelstart versie had de klant een landcode bestaande uit 2 letters en later zijn dit 3 letters geworden. In deze gevallen zit er vaak een andere landcode gekoppeld aan de relatie in Snelstart waardoor de fout ontstaat. Wat er gebeurd is dat Autoflex een andere landcode doorgeeft dan de landcode die bij de klant in Snelstart gekoppeld staat.

Oplossing: De workaround is om het nieuwe BTW nummer handmatig in te voeren bij de relatie in Snelstart.

REL-0005
Relatie niet gevonden

Uitleg: Relatie is in Snelstart verwijderd:

Oplossing: De kan je terug zetten door op relaties te klikken in snelstart > Klanten en dan even de verwijderde klant zoeken en terug zetten door (prullenbak knopje “terugzetten”) te klikken.

REL-0008
Relatiecode reeds in gebruik

Oplossing: De oplossing om de externe primaire sleutels van de debiteuren via de helpdesk te verwijderen.

Dit kan via het detail van de klant, tabblad admin rechts de knop externe primaire sleutels.

In de selectie debiteuren kiezen daarna "alle" debiteuren verwijderen. er wordt dan gevraagd of je de geselecteerde of alle wilt verwijderen.

Daarna moet de klant altijd uit en opnieuw inloggen voordat je opnieuw gaat synchroniseren.

REL-0087
De Btw landcode komt niet overeen met de landcode van het vestigingsadres

Uitleg: De relatie waar de order op is gemaakt heeft een btw nummer, deze moet matchen met het land van de relatie.
Voorbeelden:
Nederlandse klant: BTW nr begint met NL……
Duitse klant: BTW nr begint met DE…..
Spaanse klant: BTW nr begint met ES…..

Oplossing: Contoleer of het btw nummer bij de relatie met de juiste letters begint en dat het adres van de relatie op het juiste land staat.

Staat de relatie op Nederland, of blanco, en het btw nummer op DE…. dan krijg je deze fout.

Bij verkopen binnen Europa is de verkoper, verplicht het btw nummer van de zakelijke relatie op de bon te zetten.
Dit geldt dus niet voor particulieren, deze hebben geen btw nummer en betalen dus gewoon de Nederlandse belastingen.

Het btw nummer moet aaneengesloten worden ingevoerd, dus geen spaties, punten of streepjes ertussen!

REL-0088
Het opgegeven nummer is geen geldig BTW nummer

Uitleg: Het BTW nummer moet op een bepaalde manier zijn opgebouwd bijv. Landcode, 9 cijfers, letter, 2 cijfers.
NL123456789B01
Deze opbouw kan verschillen per land, Het boekhoudpakket controleert dit en geeft een melding terug als de opbouw niet klopt vergeleken met de verwachte opbouw.
Oplossing:
Controleer het BTW nummer bij de belastingdienst:
Klant handmatig aanmaken in boekhoudpakket 

Twinfield meldingen

Melding

Uitleg/oplossing

Ongeldige XML
Factuurnummer 20190761 betreft VK H-648-KF | Audi E-Tron 55 Advanced Factuur: 20190761 niet doorgeboekt
Ongeldige XML - het element 'performancetype' mag niet worden aangeleverd.
Ongeldige XML - het element 'performancecountry' mag niet worden aangeleverd.
Ongeldige XML - het element 'performancevatnumber' mag niet worden aangeleverd.

Uitleg: In de factuur is een verkeerde omzetgroep gekozen.
EU LEVERIN |EU levering geen BTW
Deze omzetgroep heeft een btw code VE (verkoop binnen EU) met sectie 3B.

Op basis van de sectie 3B wordt er een extra soort boeking gedaan voor de icl rapportage in Twinfield.
Doordat er een Nederlandse relatie aan de orde zit gekoppeld, zal Twinfield de mutatie niet accepteren.

Melding: Factuur …. niet doorgeboekt vrij textveld 1 niet toegestaan

Uitleg: Het dagboek is niet ingericht om de pdf bijlage te ontvangen zie: Online Klant Portaal Twinfield inrichting PDF link om dit op te lossen

Visma E-accounting

Foutcode

Oorzaak

Oplossing

Inloggen mislukt

Klant niet meer gekoppeld aan boekhouding

Oplossing: Instellingen ---> Financieel

”Authenticatie” uitvoeren

Boekjaar niet zichtbaar

Oplossing: Instellingen ---> Financieel

klik op de knop “Boekjaren”
dan worden de gegevens opgehaald

Grossiers

Melding

Uitleg/oplossing

Oeps, er ging iets mis...

Uitleg: Garagenaam:

De melding waarbij de eindgebruiker niet correct gekoppeld is aan het verkooppunt (warehouse) bij de grossier

99 invalid IP-address : 84.241.184.27

Uitleg: Banden Express:
De login die de klant heeft is alleen voor de e-commerce login. Alle klanten die gebruik willen maken van de API/Koppeling zullen een gebruikers naam moeten hebben die begint met "af".

Oplossing: Neem contact op met: Servicedesk (zie interne notities)

Bright-motive.com heeft de verbinding geweigerd
brightmotive heeft de verbinding gewijgerd
bright-motive weigert om verbinding te maken

Oplossing: Vaak staat er nog een poortnr in het url, dit mag niet. Dit wordt veroorzaakt doro een foutief opstart url. Zorg dat er altijd ingelogd word op http://autoflex10.nl zonder iets erachter.

Email

OKR / APK Afmelden

Alles met VWE dienst

Melding

Uitleg/oplossing

<code>13</code>

<melding>Staat op CRL.</melding>

Uitleg: CRL = certificate revocation list 

Oplossing: Dit betekend dat het certificaat verlopen is, de klant moet het nieuwe certificaat in de instellingen uploaden

You do not have permission to view this

directory or page using the credentials that you supplied

Uitleg: VWE

Geen geldige naam+wachtwoord

Of

Als er Gekoppeld is aan TestGebruiker = Test omgeving VWE

Geen geldig toegangsabonnement aanwezig

RDW: Voertuig moet een personenauto of lichte bedrijfswagen zijn

Uitleg: Deze melding betekend eigenlijk:
Let op dit voertuig is niet OKR plichtig omdat het niet geregistreerd staat als personenauto of lichte bedrijfswagen.

Gerelateerde artikelen

rdw
unit4
snelstart
twinfield
autoflex10
foutcodes
vwe
certificaat
crl
exact
grossiers